1-3 År
Barnets utveckling
Vid cirka ett års ålder lär sig de flesta barn att gå. Det är ett stort steg i utvecklingen att kunna ta sig dit man vill. I samband med denna utveckling blir många barn allt mer självständiga och får en starkare vilja
Barn kan nu styra käke, tänder och tunga samt smackar och tuggar med öppen mun. Vid ett års ålder kan barn alltmer dricka och äta på egen hand. Många dricker själv ur en egen mugg. De kan greppa tallriken med ena handen och skeden med den andra. De flesta tycker dock om att äta med händerna vilket är en del av den motoriska utvecklingen.
Vid 2-3 års ålder tar utvecklingen av barnets identitet ordentlig fart. Barn prövar sin egen vilja och testar gränser. Som förälder kan man behöva ha tålamod och vara flexibel. Den stora konflikten brukar vara den mellan viljan att kunna själv och omgivningens begränsningar. Barn kämpar ofta med att klara den här balansgången och ibland krävs det inte mycket för att en harmonisk 2-åring ska hamna ur fas.
Uttryck som ”kan själv” är vanligt och många barn vill äta själva, klä på sig själva, öppna och stänga dörrar själva. Att uppleva någonting och att repetera det är det viktigaste sättet för barn att lära sig nya saker. Det gäller även vid introduktion av nya smaker och konsistenser, det kan behövas många tillfällen innan barnet lär sig att tycka om den nya maten.
Frukt och grönt
En del barn älskar frukt och grönsaker från första stund medan andra barn är mer tveksamma till den nya smaken och konsistensen. Det är normalt att det tar tid innan barn lär sig att tycka om nya smaker och konsistenser, så ge inte upp bara för att barnet fortsätter att spotta ut eller låter bli att smaka. Barn gör som andra vuxna och anhöriga i deras omgivning, så föregå med gott exempel. Duka fram frukt och grönsaker, dela i mindre bitar eller forma roliga figurer och ät tillsammans med barnen, med tiden ökar chansen att ditt barn äter en varierad och färggrann kost full av vitaminer och mineraler.
Låt ditt barn kladda
Att se barn som för första gången äter glass eller tårta är en fröjd för oss vuxna. Det är underbart att studera barnen när de känner, kladdar och smakar på maten. Många barn äter med flera sinnen och deras nyfikenhet till den nya maten är svår att ta miste på. Barn tycker även om att testa gravitationen genom att släppa saker på golvet, mat såväl som bestick eller tallriken. Att barnen leker och kladdar med maten är en normal del i deras utveckling. Det är därför viktigt för barnen att få utrymme att testa sig fram, så släpp lös barnen i köket. Ibland kan det kännas stressande eller frustrerande att barnet smutsar ned runtomkring sig, det är då viktigt att ha tålamod. Förbered dig genom att lägga en vaxduk under barnets stol, vaxduken är sedan lätt att torka av. Klä ditt barn i oömma kläder eller klä av barnet samt köp hem bestick och porslin som du inte är rädd om.
Allting går i perioder när det gäller barn, så även intresset och nyfikenheten för mat och kladd. Låt ditt barn kladda lite extra och uppleva världen, det är en övergångsperiod och kanske tidigare än du tror har ditt barn hittat nya intressen.
Regelbundna tider
Det är absolut ingen nödvändighet att äta på regelbundna tider men det finns helt klart fördelar med en rutin kring barnet och familjens måltider. Alla barn är olika, lyssna därför in barnets hungersignaler och planera måltiderna utefter barnet. Barn mår bra av att inte äta för sent, då de lätt kan bli för trött för att orka äta, en lämplig middagstid kan vara mellan kl. 16-17. Precis som vuxna mår barnet bra av att äta på regelbundna tider. Genom att försöka äta på liknande tider varje dag ställer kroppen in sig på att få mat vid en viss tid och kan då lättare skapa en hungerkänsla. Det är viktigt för barnet att lära sig känna hunger- och mättnadssignaler, undvika därför småätande mellan måltiderna och skapa istället pauser då barnen inte har någonting i munnen.
Delaktig i köket
Köket är en plats för samvaro och rymmer mycket utrymme för skratt och kreativitet, så ha skoj med barnen i köket. För att skapa ett intresse och en sund inställning till mat är det bra att låta barnen vara delaktiga redan från start. Låt barnet vara med och handla, packa upp maten samt känna och lukta på råvarorna. Anpassat efter ålder kan barnet hjälpa till med olika små uppdrag, t ex skölja grönsaker, skära banan med en smörkniv och så småningom hjälpa till att vispa eller röra i grytor.
Krydda mera
Kom ihåg att krydda maten! Kryddor ger god smak och är viktigt även för de små barnen för att maten ska vara tilltalande. Det du behöver vara fortsatt försiktig med är salt och kanel, det gäller små barn såväl som vuxna. Alla örtkryddor fungerar hur bra som helst, även vitlök, curry och peppar.
Sötsug
Att vara sugen på godis eller söta saker är naturligt eftersom sött är den enda smaken som vi kan känna redan som nyfödd. Bröstmjölk och modersmjölkersättning är söt i smaken vilket underlättar barnets introduktion till sin första föda.
Godis och sötsaker var förr i tiden något extra, kanske en godispåse på lördag eller extra gott fika på söndagen. I dag är det vanligt att barnen får något sött flera gånger i veckan, antingen godis, kakor, glass eller fruktyoghurt. Barn har ett högt näringsbehov vilket gör att det enbart finns ett litet utrymme för sötsaker, (livsmedel som enbart tillför kalorier men ingen näring) för att de ska tillgodose alla viktiga vitaminer och mineraler.
Istället för att erbjuda godis och andra sötsaker kan barnen serveras frukt och grönsaker. Servera i små portioner och dela godis, nötter och kakor i mindre bitar. Späd ut saften med 50 % vatten eller bubbelvatten, barn som inte har druckit någonting annat tidigare tror då att det är så saften ska smaka.
Godis och sötsaker är ohälsosamt i stora mängder och det är därför viktigare att tänka på vilka mängder barnen äter. Högt intag av sötsaker i tidig ålder riskerar att leda till ett fortsatt sug efter sött som följer med barnen även upp i åldrarna.